مجارستان، تور, مجارستان، عمومی

پل زنجیر (بوداپست)

پل زنجیر
پل زنجیر
نام رسمی Széchenyi Lánchíd
دیگر نام‌ها Lánchíd
مورد استفاده دو راه رفت‌وبرگشت
بر روی دانوب
مکان بوداپست
طراح ویلیام تیرنی کلارک
طرح پل معلق
جنس گل‌نرده و سنگ (زمین‌شناسی)
طول ۳۷۵ متر (۱٬۲۳۰ فوت)
عرض ۱۴٫۸ متر (۴۹ فوت)
طولانی‌ترین دهنه ۲۰۲ متر (۶۶۳ فوت)
شروع ساخت ۱۸۴۰
پایان ساخت ۱۸۴۹
افتتاح ۲۰ نوامبر ۱۸۴۹
مختصات ۴۷°۲۹′۵۶″ شمالی ۱۹°۰۲′۳۷″ شرقی مختصات: ۴۷°۲۹′۵۶″ شمالی ۱۹°۰۲′۳۷″ شرقی
پل زنجیر

پل زنجیر سِچِنْیی (مجاری: Széchenyi lánchíd‎) پلی معلق بر رود دانوب بین بودا و پست، دو سوی غربی و شرقیِ بوداپست، پایتخت مجارستان است. طراح پل ویلیام تیرنی کلارک، مهندس انگلیسی و سازنده آن آدام کلارک، مهندس اسکاتلندی بوده و اولین پل دائمی بر روی رود دانوب در مجارستان است که در سال ۱۸۴۹ به بهره‌برداری رسید. دو طرف پل از پست به میدان سچنیی (سابق روزولت) که ساختمانهای فرهنگستان علوم و قصر گرشام (مجاری: Gresham-palota‎) در آن قرار دارند و از بودا به میدان کلارک آدام روبروی قطار کابلیِ قلعه بودا منتهی می‌شود. این پل تبدیل به نماد پیشرفت، بیداری ملی و ارتباط میان شرق و غرب شده‌است.

ویرانه‌های پل زنجیر و قلعه بودا

ویرانه‌های پل زنجیر و قلعه بودا پس از جنگ جهانی دوم (۱۹۴۶)

ساخت پل

در سال ۱۸۹۸ نام پل به افتخار ایشتوان سِچِنْیی یکی از اصلی‌ترین حامیان ساخت آن پل زنجیر سچنیی نامیده شد. در زمان ساخت، از آن به عنوان یکی از شگفتی‌های مهندسی معاصر زمانهنام برده می‌شد و گفته می‌شود پل نقش بسزایی در فرایند اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشته و از این بابت با پل بروکلین نیویورک در ایالات متحده آمریکا قابل مقایسه است.

تخریب

آلمانها هنگام عقب‌نشینی در زمان محاصره بوداپست در جنگ جهانی دوم در ۱۸ ژانویه ۱۹۴۵ پل را منفجر کردند که از آن فقط برجهایش باقی ماند. پل در سال ۱۹۴۹ بازسازی و بازگشایی شد.

منبع: ویکی پدیا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید